Konsumenträtt är ett samlingsnamn för flera olika lagstiftningar som innehåller skyddsregler för konsumenter. Konsumenten ses ofta som den svagare parten ifall det blir konflikter och därför finns dessa lagar för att skydda dem. Som konsument har du både rättigheter och skyldigheter.

Du har rätt att bestrida felaktiga fakturor, men det är då viktigt att du sparar kopior på allting som du ska bestrida för att du senare ska få möjlighet att få hjälp av konsumentvägledningen eller ifall ditt ärende skulle gå vidare till domstol. Du kan i vissa fall byta en vara ifall det har blivit fel, men det finns ingen lag som tvingar butikerna till att ha öppet köp. Du har inte heller alltid rätt till garanti utan det är säljaren som bestämmer ifall de vill erbjuda garanti, men det får däremot aldrig påverka de rättigheter du har enligt konsumentköplagen. Du ska alltid ha rätt till att reklamera en vara i 3 år ifall det är något fel på den, men för att du ska få ersättning för det så måste du kunna bevisa att felet var från början när du köpte varan. Du har dessutom alltid rätt att få med en bruksanvisning till produkten, få ett kvitto och vid köp över internet har du alltid 14 dagars ångerrätt.

Men du har även som konsument en skyldighet att veta om vilka lagar som gäller. Det är alltid viktigt som konsument att se till spara kvittot och se till så att du vet vad som står i det avtal du ingår. Ifall du som konsument har en fråga kan du vända dig till “Hallå konsument”, och din kommunala konsumentvägledning. 

 

Källor: www.konsumentverket.se